Optimalisasi Peran Pengawas Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Yang Berkemajuan

Optimalisasi Peran Pengawas Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Yang Berkemajuan

Authors

  • Ahmad Nurhuda Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Muhammad Yusuf Rinjani Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Muhammad Nur Rahmat Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.58223/al-abshar.v3i1.179

Keywords:

Supervisor, Education, progress

Abstract

Education is a dynamic thing. Likewise in terms of quality. Quality of education is the main standard in providing quality education. The quality of education does not only talk about the results, but also the process of education itself. Education must be able to transform according to the challenges and developments of the times, adapt to developments in science and technology and be accepted by society because it has an impact on social reality. Achieving good quality education is supported by a quality assurance system implemented by each educational unit. Supervisors of educational units or schools have a very important role in improving the quality of education. This article aims to conduct a review of optimizing the role of supervisors in improving the quality of progressive education. To study this, the author uses a qualitative approach with the type of library research or literature study. Through this article, it is hoped that school supervisors can carry out their role in efforts to improve the quality of progressive education, namely education that can answer the challenges of the times and have an impact on social reality.

References

Ahmad, Fandi. (2015). “Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan Tentang Pendidikan Dan Implementasinya Di SMP Muhammadiyah 6 Yogyakarta Tahun 2014/2015”. Jurnal Studi Islam. Vol. 16 (2). 144- 156. https://doi.org/10.23917/profetika.v16i2.1854

Ali, M., Sodiq A. K., & Sutrisno. (2016). Pendidikan Berkemajuan: Refleksi Praksis Pendidikan K.H. Ahmad Dahlan. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 4(1), 1-16. http://journal.uny.ac.id/index.php/jppfa

Ali, Mohamad. (2016). “Membedah Tujuan Pendidikan Muhammadiyah.”. Profetika: Jurnal Studi Isla. Vol. 17 (01): 43–56. https://doi.org/10.23917/profetika.v17i01.2099

Arikunto, S. (2007). Dasar-Dasar Supervisi. Jakarta: Rineka Cipta

Badani., Muhammad N. M., & Hasnah F. AR. (2020). Peranan Pengawasan Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan SDN Di Kecamatan Rumbio Jaya. Jurnal Manajemen Pendidikan Penelitian Kualitatif, 4(1), 1-8. https://jmppk.ejournal.unri.ac.id/index.php/JMPPK/article/view/7862

Dirjen Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud RI. (2023). Perdirjen GTK No. 4831/B/HK.03.01/2023 Tentang Peran Pengawas Sekolah Dalam Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar Pada Satuan Pendidikan.

Erwiati., Hajani., Sabar Padang., Suhardi Aceh., & Yuniar. (2022). Peran Pengawas Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. JPPP: Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran, 3(3), 1-11. http://dx.doi.org/10.30596%2Fjppp.v3i3.12660

Fuad, Ai Fatimah Nur. (2018). “Purifikasi Dan Modernisasi Di Muhammadiyah Ranting Ulujami Jakarta Selatan”. Jurnal Pendidikan Islam. Vol. 9 (1). 47-58. https://journal.uhamka.ac.id/index.php/jpi/article/view/1326

Hadi, Sutrisno. (2019). Metodelogi Riset. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Hadis, A., & Nurhayati B. ( 2014). Manajemen Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Hazrullah. (2021). “ Konsep Pengawasan Dalam Pendidikan”. Jurnal Intelektualita Prodi MPI FTK UIN Ar-Raniry. Vol. 10 (1). Page 1-14. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/download/10636/5902

Iskandar, D., & Udik B. W. (2016). Peran Pengawas Pendidikan Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan SMP Di Kabupaten Bima Provinsi Nusa Tenggara Barat. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 9(2). 1-17. https://media.neliti.com/media/publications/122656-ID-peran-pengawas-pendidikan-dalam-peningka.pdf

Jafri D. N., & Rahmat A. B. (2017). Manajemen Mutu Terpadu. Yogyakarta: Zahir Publising.

Kemendikbud RI. (2017). Panduan Kerja Pengawas Sekolah Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Dirjen Pembinaan Tenaga Kependidikan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kuntoro, Alfian T. (2019). “Manajemen Mutu Pendidikan Islam”. Jurnal Kependidikan. Vol 7(1). 84-97. https://doi.org/10.24090/jk.v7i1.2928

Mahmud. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia, Bandung.

Meriza, Iin. (2018). “Pengawasan (Controling) dalam Pendidikan”. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam.Vol. 10 (1). https://ejournal.staindirundeng.ac.id/index.php/tadib/article/view/113

Peraturan Pemerintah No 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Permenpan RB No 21 Tahun 2010 tentang Jabatan Fungsional Pengawas Sekolah Dan Angka Kreditnya.

Rivae, Wanto. (2018). Optimalisasi Peran Pengawas Sekolah Dan Esensi Lembaga Penjamin Mutu Pendidikan. Jurnal Pembelajaran Prosfektif, 3(1), 1-7. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/lp3m/article/download/37804/75676584197

Riyad, Muhammad, et. al., (2022). “Manajemen Peningkatan Mutu Untuk Mewujudkan Pendidikan Berkualitas”. Edusifa: Jurnal Pendidikan Islam. Vol 6 (2). 166-173. https://DOI: 10.56146/edusifa.v6i2.29

Setyawati, P., Endang E., & Dini Z. (2020). Peran Pengawas Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Negeri 002 Kecamatan Loa Janan Kabupaten Kutai Kartanegara. eJournal Ilmu Administrasi Negara, 8(3), 1-13. https://ejournal.ap.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/2020/07/Jurnal%20Putri%20Setyawati%20(07-01-20-04-42-18).pdf

Sudjana, N. (2009). Kompetensi Pengawas Sekolah: Dimensi dan Indikator. Jakarta: Binamitra Publishing.

Zed, Mestika. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Downloads

Published

2024-07-23

How to Cite

Nurhuda, A., Muhammad Yusuf Rinjani, & Muhammad Nur Rahmat. (2024). Optimalisasi Peran Pengawas Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Yang Berkemajuan. Al-Abshar: Journal of Islamic Education Management, 3(1), 34–53. https://doi.org/10.58223/al-abshar.v3i1.179

Issue

Section

Articles
Loading...