Optimalisasi Peran Pengawas Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Yang Berkemajuan
DOI:
https://doi.org/10.58223/al-abshar.v3i1.179Keywords:
Supervisor, Education, progressAbstract
Education is a dynamic thing. Likewise in terms of quality. Quality of education is the main standard in providing quality education. The quality of education does not only talk about the results, but also the process of education itself. Education must be able to transform according to the challenges and developments of the times, adapt to developments in science and technology and be accepted by society because it has an impact on social reality. Achieving good quality education is supported by a quality assurance system implemented by each educational unit. Supervisors of educational units or schools have a very important role in improving the quality of education. This article aims to conduct a review of optimizing the role of supervisors in improving the quality of progressive education. To study this, the author uses a qualitative approach with the type of library research or literature study. Through this article, it is hoped that school supervisors can carry out their role in efforts to improve the quality of progressive education, namely education that can answer the challenges of the times and have an impact on social reality.
References
Ahmad, Fandi. (2015). “Pemikiran K.H. Ahmad Dahlan Tentang Pendidikan Dan Implementasinya Di SMP Muhammadiyah 6 Yogyakarta Tahun 2014/2015”. Jurnal Studi Islam. Vol. 16 (2). 144- 156. https://doi.org/10.23917/profetika.v16i2.1854
Ali, M., Sodiq A. K., & Sutrisno. (2016). Pendidikan Berkemajuan: Refleksi Praksis Pendidikan K.H. Ahmad Dahlan. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 4(1), 1-16. http://journal.uny.ac.id/index.php/jppfa
Ali, Mohamad. (2016). “Membedah Tujuan Pendidikan Muhammadiyah.”. Profetika: Jurnal Studi Isla. Vol. 17 (01): 43–56. https://doi.org/10.23917/profetika.v17i01.2099
Arikunto, S. (2007). Dasar-Dasar Supervisi. Jakarta: Rineka Cipta
Badani., Muhammad N. M., & Hasnah F. AR. (2020). Peranan Pengawasan Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan SDN Di Kecamatan Rumbio Jaya. Jurnal Manajemen Pendidikan Penelitian Kualitatif, 4(1), 1-8. https://jmppk.ejournal.unri.ac.id/index.php/JMPPK/article/view/7862
Dirjen Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud RI. (2023). Perdirjen GTK No. 4831/B/HK.03.01/2023 Tentang Peran Pengawas Sekolah Dalam Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar Pada Satuan Pendidikan.
Erwiati., Hajani., Sabar Padang., Suhardi Aceh., & Yuniar. (2022). Peran Pengawas Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. JPPP: Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran, 3(3), 1-11. http://dx.doi.org/10.30596%2Fjppp.v3i3.12660
Fuad, Ai Fatimah Nur. (2018). “Purifikasi Dan Modernisasi Di Muhammadiyah Ranting Ulujami Jakarta Selatan”. Jurnal Pendidikan Islam. Vol. 9 (1). 47-58. https://journal.uhamka.ac.id/index.php/jpi/article/view/1326
Hadi, Sutrisno. (2019). Metodelogi Riset. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Hadis, A., & Nurhayati B. ( 2014). Manajemen Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Hazrullah. (2021). “ Konsep Pengawasan Dalam Pendidikan”. Jurnal Intelektualita Prodi MPI FTK UIN Ar-Raniry. Vol. 10 (1). Page 1-14. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/intel/article/download/10636/5902
Iskandar, D., & Udik B. W. (2016). Peran Pengawas Pendidikan Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan SMP Di Kabupaten Bima Provinsi Nusa Tenggara Barat. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 9(2). 1-17. https://media.neliti.com/media/publications/122656-ID-peran-pengawas-pendidikan-dalam-peningka.pdf
Jafri D. N., & Rahmat A. B. (2017). Manajemen Mutu Terpadu. Yogyakarta: Zahir Publising.
Kemendikbud RI. (2017). Panduan Kerja Pengawas Sekolah Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Dirjen Pembinaan Tenaga Kependidikan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Kuntoro, Alfian T. (2019). “Manajemen Mutu Pendidikan Islam”. Jurnal Kependidikan. Vol 7(1). 84-97. https://doi.org/10.24090/jk.v7i1.2928
Mahmud. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia, Bandung.
Meriza, Iin. (2018). “Pengawasan (Controling) dalam Pendidikan”. At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam.Vol. 10 (1). https://ejournal.staindirundeng.ac.id/index.php/tadib/article/view/113
Peraturan Pemerintah No 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Permenpan RB No 21 Tahun 2010 tentang Jabatan Fungsional Pengawas Sekolah Dan Angka Kreditnya.
Rivae, Wanto. (2018). Optimalisasi Peran Pengawas Sekolah Dan Esensi Lembaga Penjamin Mutu Pendidikan. Jurnal Pembelajaran Prosfektif, 3(1), 1-7. https://jurnal.untan.ac.id/index.php/lp3m/article/download/37804/75676584197
Riyad, Muhammad, et. al., (2022). “Manajemen Peningkatan Mutu Untuk Mewujudkan Pendidikan Berkualitas”. Edusifa: Jurnal Pendidikan Islam. Vol 6 (2). 166-173. https://DOI: 10.56146/edusifa.v6i2.29
Setyawati, P., Endang E., & Dini Z. (2020). Peran Pengawas Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Negeri 002 Kecamatan Loa Janan Kabupaten Kutai Kartanegara. eJournal Ilmu Administrasi Negara, 8(3), 1-13. https://ejournal.ap.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/2020/07/Jurnal%20Putri%20Setyawati%20(07-01-20-04-42-18).pdf
Sudjana, N. (2009). Kompetensi Pengawas Sekolah: Dimensi dan Indikator. Jakarta: Binamitra Publishing.
Zed, Mestika. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ahmad Nurhuda, Muhammad Yusuf Rinjani, Muhammad Nur Rahmat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Al-Abshar: Journal of Islamic Education Managements diterbitkan berdasarkan ketentuan Creative Commons Attribution 4.0 International License / CC BY 4.0 Lisensi ini mengizinkan setiap orang untuk menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun, menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial, selama mereka mencantumkan kredit kepada Penulis atas ciptaan asli.