Servant Leadership dalam Meningkatkan Prestasi dan Loyalitas Siswa

Servant Leadership dalam Meningkatkan Prestasi dan Loyalitas Siswa

Authors

  • Ulfa Ainun Nikmah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.58223/al-abshar.v3i1.222

Keywords:

Servant Leadership, Prestasi, Loyalitas Siswa

Abstract

This research is urgent with the background of leaders in educational institutions who serve as role models and motivators, protecting both teachers and students and can have a positive impact. Students are motivated by being active and diligent in studying so that they achieve both academic and non-academic achievements. This research aims to determine the form of servant leadership and its impact in increasing student achievement and loyalty. The method used is descriptive qualitative with a case study approach as well as interview, observation and documentation techniques. The results obtained in this study show that servant leadership by the principal is demonstrated by a character that meets the needs of teachers and students, is empathetic, is a good listener, a capable guide, and builds a healthy group and a good school climate. So that it has an impact on increasing student achievement, both academic and non-academic, up to the national level.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394

Alia, M., Santoso, P. M., Anshori, I., & Madura, U. T. (2023). Kepemimpinan yang Melayani Menghadapi Tantangan dan Manfaat dalam Era Bisnis yang Berkembang. Jurnal Riset Dan Inovasi Manajemen, 1(3), 224–237. https://doi.org/10.59581/jrim-widyakarya.v1i3.801

Arianto. (2019). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa MTs Al Mubarok Bandar Mataram Lampung Tengah Arianto STIT Al Mubarok. Journal RI’AYAH, 4(1), 90–97. http://e-journal.metrouniv.ac.id/index.php/riayah/article/view/1508

Arsoniadi, A., Mujidin, M., & Suyono, H. (2021). Pengaruh Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar SMA Muhammadiyah Al-Mujahidin Gunungkidul. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(3), 176–181. https://doi.org/10.36312/jisip.v5i3.2109

Gusmawati, L., Aisyah, S., & Habibah, S. U. (2020). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 36–42.

Handayani, S., Fenia, S. Z., & Candra, Y. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Citra dan Rintangan Beralih Terhadap Loyalitas Siswa SMA Pada Lembaga Bimbingan Belajar Ganesha Operation di Kota Padang. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Dharma Andalas, 23(2), 402–411.

Hasibuan, A. S., Nelwati, S., Mardison, S., Islam, U., Imam, N., & Padang, B. (2020). Jurnal Al-Taujih. 6(1), 37–43.

Krisna, A. B. (2022). Peran Kepemimpinan Melayani dalam Proses Perolehan Predikat Wilayah Birokrasi Bersih dan Melayani (WBBM) Rutan Klas IIB Purworejo – Jawa Tengah. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 8(1), 71. https://doi.org/10.35906/jurman.v8i1.1031

Lesminadi, G., Hardjono, & Agustin, R. W. (2021). Servant Leadership : Sebuah Gaya Kepemimpinan Yang Mengayomi dan Melayani, Ditinjau Dari Penyesuaian Sosial. Jurnal Ilmiah Psikologi Candrajiwa, 6(2), 126–133.

Mufassir, Mohamad, R., & Mala, A. (2019). Model Kepemimpinan yang Melayani dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Al-Minhaj: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 38–56.

Mumuh, M. S. N. (2023). Gaya Kepemimpinan Melayani ( Servant Leadership ) dalam Membentuk Sekolah Berbasis Pesantren yang Unggul di MA Al-. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 2137–2141.

Rahayu, S. W., & Benyamin, C. (2020). Penerapan Kepemimpinan Melayani (Servant Leadership) Bidang Penguatan Karakter Guru dan Siswa. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 5(1), 29. https://doi.org/10.26740/jdmp.v5n1.p29-35

Rosyada, N. S., & Maula, N. (2020). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Akademik Siswa di SMA Negeri di Yogyakarta. Khazanah Intelektual, 4(3), 910–931.

Sawor, L., & Budiyanto, H. (2023). Peran Teori Kepemimpinan Melayani Greenleaf Pada Peningkatan Manajemen Karyawan Dalam Budaya Kerja. Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 4(2), 177–193. https://doi.org/10.55076/didache.v4i2.169

Sunardi, S., & Sihab, H. I. (2023). Kepala sekolah sebagai Power Peningkatan Loyalitas Guru di SMP Negeri 1 Mojoagung Jombang. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 279–294. https://doi.org/10.54437/alidaroh.v7i2.933

Suryadi, & Tinov, M. Y. T. (2013). Kepemimpinan dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kebijakan Publik, 4(1), 1–18.

Waruwu, M., Takdir, M., & Nuryani, L. K. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Perspektif Servant Leadership. Improvement: Jurnal Ilmiah Untuk Peningkatan Mutu Manajemen Pendidikan, 8(02), 138–153. https://doi.org/10.21009/improvement.v8i2.22483

Downloads

Published

2024-08-03

How to Cite

Nikmah, U. A. (2024). Servant Leadership dalam Meningkatkan Prestasi dan Loyalitas Siswa. Al-Abshar: Journal of Islamic Education Management, 3(1), 90–101. https://doi.org/10.58223/al-abshar.v3i1.222

Issue

Section

Articles
Loading...