Implementasi Prinsip-Prinsip Manajemen Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.58223/al-abshar.v3i1.232Keywords:
Implementation, Elementary School, Principles ManagementAbstract
The principles of learning Islamic religious education in elementary schools are something that every Islamic religious education teacher must use in teaching. The aim of this research is to provide an understanding regarding the implementation of principles that can be used by a teacher when teaching so that the implementation is in accordance with the objectives of learning Islamic religious education itself. In this research, we used a literature study method by collecting various kinds of reading that were in accordance with the major themes taken. The results of this research are that there are various kinds of learning principles that can be used in a learning process, however, in Islamic religious education learning, several principles can be used, namely full attention of students, development of students' potential, and a variety of learning methods that can be implemented in various ways. One of the learning models is quantum teaching for elementary schools
References
Aziz, A. A., Hidayatullah, A. S., Ruswandi, U., & Arifin, B. S. (2021). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 63. https://doi.org/10.36667/jppi.v9i1.542
Bahtiar, A. R. (2017). Prinsip-Prinsip Dan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 151–153. https://doi.org/10.26618/jtw.v1i2.368
Bunyamin, T. (2021). Pembelajaran, Belajar dan Konsep Dasar, Inovasi, dan Teori.
Haryanto, S., Rizki, S., & Fadhilah, M. (2023). Konsep Sq: Kecerdasan Spiritual Danah Zohar Dan Ian Marshal Dan Relevansinya Terhadap Tujuan Pembelajaran Pai. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 197–212.
Haryati, T., Syahidin, S., & Suresman, E. (2023). Model Pembelajaran Amtsal Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. ZAD Al-Mufassirin, 5(1), 18–37. https://doi.org/10.55759/zam.v5i1.67
Munirah, M. (2018). Prinsip-Prinsip Belajar Dan Pembelajaran (Perhatian dan Motivasi, Keaktifan, Keterlibatan Langsung, Pengulangan, Tantangan dan Perbedaan Individu). AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 118–123. https://doi.org/10.24252/auladuna.v5i1a10.2018
Nurhadi. (2018). Teori Belajar dan Pembelajaran Kognitivistik,. Dalam Program Magister Pasca Sarjana (Pps) Prodi Pendidikan Agama Islam Universitas Islam Negeri Sutan Syarif Kasim Riau Pekanbaru (Nomor April).
Purnawan, H., & Anwar, C. (2023). Penanaman Karakter Religius melalui Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam pada Peserta Didik di SMK Yayasan Pendidikan Tekhnologi (YPT) Pringsewu. Attractive: Inovative education Jurnal, 5(2), 421–432.
Santi, N., Aimanun, Mardianto, & Nirwana Anas. (2021). Prinsip dan Pengembangan Media IT dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Islamic Education, 1(2), 74–82. https://doi.org/10.57251/ie.v1i2.73
Setiawan, M. A. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Uwais Inspirasi Indonesia, 3(2), 106–112.
Sinaga, J. R. B., & Naibaho, D. (2023). Peran Guru Pak Dalam Menghargai Dan Memperhatikan Perbedaan Dan Kebutuhan Peserta Didik. Pediaqu:Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(4), 12953–12966.
Sofa, M. (2018). Prinsip-Prinsip Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Al-Qur’an. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 3(1), 10–27.
Sofa, M. (2022). Prinsip-Prinsip Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Perspektif Al-Qur’an. Kordinat, 21(2).
Yaqin, M. A. (2021). Implementasi Quantum Teaching dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 87–99.
Yuberti. (2014). Teori Pembelajaran dan Pengembangan bahan Ajar dalam Pendidikan. Dalam Psikologi Pendidikan (Vol. 1).
Zaman, Badrus. (2020). Penerapan active learning dalam pembelajaran PAI. Jurnal As-Salam, 4(1), 13–27. https://doi.org/10.37249/as-salam.v4i1.148
Zaman, Badrus. (2020). "Quantum Teaching dan Aplikasinya dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam." 180-196.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muhamad Kholil, Jihan Al Hanin, Sayida Abqaria Fairuz, Badrus Zaman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Al-Abshar: Journal of Islamic Education Managements diterbitkan berdasarkan ketentuan Creative Commons Attribution 4.0 International License / CC BY 4.0 Lisensi ini mengizinkan setiap orang untuk menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun, menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial, selama mereka mencantumkan kredit kepada Penulis atas ciptaan asli.