The Rationalism and Empiricism in the Islamic Perspective and Their Relevance to Islamic Education

Authors

  • Bildan Muhammad Sya’ban Universitas Pendidikan Indonesia
  • Adinda Hasna Sheleisya University of Pendidikan Indonesia.
  • Muhamad Parhan Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.58223/al-irfan.v8i1.286

Keywords:

Holistic, Islam, Thought, Experience, Reason, Framework

Abstract

Islamic education faces the challenge of balancing various sources of knowledge, including rationalism, empiricism and revelation. Rationalism emphasizes reason as the primary means of acquiring knowledge, while empiricism relies on sensory experience. Islam recognizes both approaches, but places revelation as the highest foundation. The lack of balance in the application of these three elements can have an impact on the quality of Islamic education. This research uses a qualitative approach with a literature study method to examine the thoughts of Muslim figures such as Al-Farabi, Ibn Sina, and Al-Ghazali. They offer a synthesis between rationalism, empiricism and revelation in building a holistic education system. The results show that the balance between reason, experience and revelation is an important foundation for the development of Islamic education. With proper integration, Islamic education can accommodate the development of science and technology without neglecting spiritual values. The findings confirm that the harmonization of these three elements is the main key in improving the quality of Islamic education in the modern era.

References

Abdullah, H. (2023). Filsafat Positivisme dan Humanisme (Suatu Kajian Filsafat Islam). TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(02), 187–205.

Al-Zuhaili, W. (2013). Al-Munir (1st ed.). Gema Insani, Jakarta.

Alim, A. S. (2019). Hakikat Manusia, Alam Semesta, dan Masyarakat dalam Konteks Pendidikan Islam. Jurnal Penelitian Keislaman, 15(2), 144–160.

Ammarin, F. N., Maulidiyah, H., Khasanah, K., & Faizin, M. (2024). Rasionalisme Rene Descrates sebagai Pemicu Awal Kesuksesan dalam Berlogika Perspektif Pendidikan Abad 21. Jurnal Miftahul Ilmi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(3), 21–32.

Anselmus Toenlioe. (2016). Teori dan Filsafat Pendidikan (Cetakan 1). Gunung Samudera.

Atabik, A. (2014). Teori kebenaran perspektif filsafat ilmu: Sebuah kerangka untuk memahami konstruksi pengetahuan agama. Fikrah, 2(2).

Azwar, W. (2021). Filsafat Ilmu: Cara Mudah Memahami Filsafat Ilmu (Anggota IKAPI (ed.); 1st ed.). Prenada Media.

Bahar, H. (2024). Filsafat Rasionalisme Sebagai Dasar Ilmu Pengetahuan. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(5), 2235–2243.

Bakti, D. K. Y., & Harahap, S. (2023). Tinjauan Filosofis: Komparasi Pemikiran Maurice Bucaille dan Allama Tabatabai terhadap Sains dan Al-Qur’an. Al Mabhats : Jurnal Penelitian Sosial Agama, 8(2), 153–166.

Damayanti, W., Sutarto, S., Sari, D. P., & Nasution, A. R. (2024). Neurosains dalam Pemikiran Tokoh Al-Ghazali, Al-Farabi Dan Ibnu Sina. Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 2(3), 21–29.

Darsini, D., Fahrurrozi, F., & Cahyono, E. A. (2019). Pengetahuan; artikel review. Jurnal Keperawatan, 12(1), 13.

Descartes, R. (2023). René Descartes, Regulae ad directionem ingenii: an early manuscript version.

Dewi, E. (2015). Konsep Manusia Ideal dalam Persepektif Suhrawardi Al-Maqtul. SUBSTANTIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 17(1), 41–54.

Dhairobi, A., & Soleh, A. K. (2024). Konstribusi logika bahasa terhadap rasionalisme Islam. Qolamuna: Jurnal Studi Islam, 9(2), 54–66.

Ezebuilo, H. C. (2020). The Rationalist and Empiricist Epistemological Strategies and their Implications in Ethics. IGWEBUIKE: African Journal of Arts and Humanities, 6(4).

Faizi, N. (2023). Metodologi Pemikiran Rene Descartes (Rasionalisme) Dan David Hume (Empirisme) Dalam Pendidikan Islam. Risalah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 9(3), 1007–1020.

Fitriana, D. (2020). Hakikat Dasar Pendidikan Islam. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 143–150.

Hafiz, A. (2024). Teori Pendidikan Empirisme Behaviorisme (John Locke) dalam Perspektif Pendidikan Islam. Rayah Al-Islam, 8(1), 143–160.

Indrioko, E. (2020). Sumber-sumber ilmu pengetahuan dalam manajemen pendidikan islam. Hijri, 9(1), 20–36.

Iskandar, S. (2016). Studi AlQuran Dan Integrasi Keilmuan: Studi Kasus UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 1(1), 86–93.

Karimaliana, K., Zaim, M., & Thahar, H. E. (2023). Pemikiran Rasionalisme: Tinjauan Epistemologi terhadap Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan dan Pengetahuan Manusia. Journal of Education Research, 4(4), 2486–2496.

Kosim, M. (2016). Ilmu Pengetahuan dalam Islam. Jurnal Tadris.

Kuswandi, R., & Ofianto, O. (2023). Pengembangan Ilmu Pengetahuan dalam Konsep Rasionalisme Empirisme : Perspektif Historis dan Epistemologis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 28511–28519.

Liu, M. (2021). Revelation and the intuition of dualism. Synthese, 199(3), 11491–11515.

Ma’ani, A. (2023). Sudut Pandang Pemikiran Dalam Filsafat Pengetahuan Mengenai Empirisme. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Komputer Dan Sains, 1(1), 405–415.

Mahendra, R. B. (2021). Analisis Komparatif Pemikiran Filsafat Politik Al-Farabi Dan Platon. Refleksi Jurnal Filsafat Dan Pemikiran Islam, 20(2), 114–133.

Marvida, T., & Lahabu, Y. D. (2023). Epistemologi Rasionalistik Rene Descartes Dan Implikasinya Dalam Pendidikan MI. Swakarya: Jurnal Penelitian Sosial Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–8.

Masykur, F. (2019). Metode Dalam Mencari Pengetahuan: Sebuah Pendekatan Rasionalisme Empirisme dan Metode Keilmuan. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 1(1), 57–68.

Misbah, M. (2022). Knowledge and How to Get It (Pengetahuan dan Cara Memperolehnya). EDU-MANDARA: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(1, Juni).

Muin, F. (2015). Konvergensi Islam Dan Sains Dalam Perspektif Filsafat. MIQOT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 39(2), 241–254.

Muslih, M. (2016). Al-Qur’an dan Lahirnya Sains Teistik. Tsaqafah, 12(2), 257–280.

Nasr, S. H. (2020). The meaning and concept of philosophy in Islam. In History of Islamic Philosophy (pp. 21–26). Routledge.

Nurlathifah, L., & Lisartika, M. (2023). Tujuan Pendidikan Islam Dalam Al-Qur’an: Kajian Surat Az-Zariat Ayat 56. Al-Mau’izhoh: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 507–521.

Parhan, M., & Sutedja, B. (2019). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Dalam Pendidikan Agama Islam di Universitas Pendidikan Indonesia. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(2), 114–126.

Rahmadani, L. (2023). Imam Al-Ghazali dan Pemikirannya. Jurnal Ekshis, 1(1), 23–31.

Rosadi, N. J. D., & Hakim, L. N. (2023). Melampaui Batas Cahaya: Kajian Tentang Fotosintesis Tumbuhan dalam Tafsir Bil Ilmi. Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 2(2), 1103–1111.

Rusuli, I., & Daud, Z. F. M. (2015). Ilmu pengetahuan dari John Locke ke al-Attas. Jurnal Pencerahan, 9(1).

Sabot, P. (2024). L’empirisme métaphysique est-il “mauvais”? European Journal of Pragmatism and American Philosophy, 16(XVI–1).

Saili, J., & Taat, M. S. (2023). Enhancing the Creativity of Islamic Education Teaching through the TPACK Approach: A Conceptual Review. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 12(4), 1503–1517.

Salminawati, S., & Hasibuan, F. H. (2021). Epistemologi perspektif barat & islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 11190–11199.

Setiyaningsih, S., & Wiryanto, W. (2022). Peran guru sebagai aplikator profil pelajar pancasila dalam kurikulum merdeka belajar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4).

Shah, N. A., Khan, A., Ahmad, P., & Arshad, M. (2020). The Use of Empiricism, Rationalism and Positivism in Library and Information Science Research. Library Philosophy and Practice, 1–40.

Stimpson, B., & Calvert, I. (2021). Qur’anic educational philosophy: Foundational principles of education in Islam’s holiest text. Religions, 12(2), 1–17.

Suaedi. (2016). Pengantar Filsafat Ilmu (Nia Januarini (ed.); Cetakan Pe). PT Penerbit IPB Press.

Tabrani, Z. A. (2013). Modernisasi Pengembangan Pendidikan Islam (Suatu Telaah Epistemologi Pendidikan). Serambi Tarbawi, 1(1).

Walbridge, J. (2010). God and logic in Islam: The caliphate of reason. Cambridge University Press.

Zamzam, R., Usmiyatun, U., Suharsiwi, S., & Olawale, L. S. (2023). Helping young children believe by exposing Asmaul Husna through learning media. Assyfa Journal of Islamic Studies, 1(2).

Downloads

Published

2025-03-16

How to Cite

Sya’ban, B. M., Sheleisya, A. H., & Parhan, M. (2025). The Rationalism and Empiricism in the Islamic Perspective and Their Relevance to Islamic Education. Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 8(1), 1–21. https://doi.org/10.58223/al-irfan.v8i1.286

Issue

Section

Articles