Penerapan Model Pembelajaran Maharah Qiraah Untuk Meningkatkan Minat Murid dalam Belajar Bahasa Arab di Desa Bungbaruh Kadur Pamekasan

Penerapan Model Pembelajaran Maharah Qiraah Untuk Meningkatkan Minat Murid dalam Belajar Bahasa Arab di Desa Bungbaruh Kadur Pamekasan

Authors

  • Mohammad Zainal Hamdy Sekolah Tinggi Agama Islam Darul Ulum Banyuanyar Pamekasan
  • Wiwik Prasetiyo Ningsih Sekolah Tinggi Agama Islam Darul Ulum Banyuanyar Pamekasan
  • Khumairoh Khumairoh Sekolah Tinggi Agama Islam Darul Ulum Banyuanyar Pamekasan

DOI:

https://doi.org/10.58223/al-ridha.v2i1.218

Keywords:

Arabic Language Learning, Reading Skills, Model

Abstract

Arabic language learning faces various challenges with the very rapid development of the era. As an Arabic language teacher, you need to have an interesting and effective model so that students prefer to learn Arabic. The aim of this research is to make students like Arabic more by introducing various models that attract students' interest in learning Arabic, especially at Nadhatun Nasyiin Kadur Pamekasan. Using qualitative research, the researcher describes descriptively the learning model for reading reading skills to increase students' love and liking for language. The results of this research show a tendency for students to have higher and increased interest and enthusiasm in Arabic language learning activities with various models including tartib al-nash wa al-kalimah, tartib al-hiwar, and tasykil al-nash.

References

AH, H. F., Arief, Z. A., & Muhyani, M. (2019). Strategi Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Bahasa Arab. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 112. https://doi.org/10.32832/tawazun.v12i1.1843

Hamdy, M. Z. (2020). Pembelajaran Keterampilan Membaca (Maharah Qiraah) Menggunakan Koran Elektrronik (Al-Jaridhah Al-Elektroniyah). Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 11(1), 1–15. https://doi.org/10.36835/syaikhuna.v11i1.3842

Hamdy, M. Z. (2021). Desain Bahan Ajar Keterampilan Membaca pada Program Ta ’ lim Idhafi di STAI Darul Ulum Banyuanyar Pamekasan. International Conference on Islamic Studies (ICoIS), 2(1), 389–400. https://ejournal.iaforis.or.id/index.php/icois/article/view/302

Hamdy, M. Z., & Ningsih, W. P. (2022). Media Game Resident Evil 8 - Village dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca dan Menulis. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 5(1), 104–124. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v5i01.4037

Ibrahim, A. ’Alim. (1991). al-Muwajjah al-Fanni li Mudarrisii al-Lughah al-Arabiyyah. Dar al-Ma’arif.

Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif (Cet. 38). PT. Remaja Rosdakarya.

Nasution, S., & Zulheddi, Z. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teori Konstruktivisme Di Perguruan Tinggi. Arabi : Journal of Arabic Studies, 3(2), 121. https://doi.org/10.24865/ajas.v3i2.96

Ningsih, W. P., & Hamdy, M. Z. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. STAI DUBA Press.

Nurhayati, & Nasution, J. S. (2022). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab Pada Siswa Kelas Viii Smpit Fajar Ilahi Batam. Jurnal AS-SAID, 2(1), 100–115. https://e-journal.institutabdullahsaid.ac.id/index.php/AS-SAID/article/view/77

Oktavera, H. (2018). Pengembangan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Kreatifitas Peserta Didik Pada Pembelajaran Membaca. Jurnal Ilmiah Iqra’, 10(2). https://doi.org/10.30984/jii.v10i2.592

Rahardjo, M. (2020). Pengantar Metodologi Penelitian. CV Madza Media.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. ALFABETA.

Tajuddin, S. (2017). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN BAHASA ARAB TINGKAT SEKOLAH DASAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBAHASA ARAB SISWA Shafruddin Tajuddin. Jurnal Parameter, 29(2), 10–19. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/parameter/article/view/6677

Thu’aimah, R. A. (2010). al-Marja’ fi Manahiji Ta’lim al-Lughah al-Arabiyyah li an-Nathiqiina bi Lughaatin Ukhra. Dar al-Fikr al-Arabiy.

Uno, H. B. (2022). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Bumi Aksara.

Zainuddin, R. (2005). Metodologi dan Strategi Alternatif Pembelajaran Bahasa Arab. Pustaka Rihlah Group.

Downloads

Published

2024-05-25

How to Cite

Hamdy, M. Z., Ningsih, W. P., & Khumairoh, K. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Maharah Qiraah Untuk Meningkatkan Minat Murid dalam Belajar Bahasa Arab di Desa Bungbaruh Kadur Pamekasan. Al-Ridha: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 11–23. https://doi.org/10.58223/al-ridha.v2i1.218

Issue

Section

Articles
Loading...