Analisis Semantik Toshihiko Izutsu tentang Makna “Basyar” dalam al-Quran dan hubungannya dengan Pendidikan: Kajian Ilmu Dilalah

Analisis Semantik Toshihiko Izutsu tentang Makna “Basyar” dalam al-Quran dan hubungannya dengan Pendidikan

Kajian Ilmu Dilalah

Authors

  • Mohammad Zainal Hamdy Sekolah Tinggi Agama Islam Darul Ulum Banyuanyar Pamekasan, Indonesia
  • Miftahul Huda Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
  • Wiwik Prasetiyo Ningsih Sekolah Tinggi Agama Islam Darul Ulum Banyuanyar Pamekasan
  • Munirah Munirah Institut Agama Islam Negeri Langsa Aceh, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.58223/al-wazan.v1i2.71

Keywords:

Semantic Analysis, Toshihiko Izutsu, Basyar, Al-Quran

Abstract

Semantic Studies or ilm dilalah is one of the studies in Arabic language that is used to understand the meaning or meaning of a word, it is also said ilm ma'na, Toshihiko Izutsu is an expert in semantic studies who has his own concept in studying a meaning, especially meaning in the Koran. This study aims to find the meaning or concept of basyar in the Koran using Toshihiko Izutsu's theory, then look for the relationship between this concept and Islamic Education. The research method used is literature review whose data comes from books or references. The results of this study indicate that basyar has 3 conceptual meanings namely Creation, Biology, and Prophethood. And Islamic Education plays a role in regulating and educating basyar from a biological aspect so that they are able to become knowledgeable, faithful and pious human beings like the prophets

References

’Ulwan, A. N. (2012). Pendidikan Anak Dalam Islam. Insan Kamil.

Abdullah, D. (2017). KONSEP MANUSIA DALAM AL-QUR’AN (Telaah Kritis tentang Makna dan Eksistensi). Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 6(2), 331–344. https://doi.org/10.24252/ad.v6i2.4886

Al-Baqi, M. F. A. (1992). Al-Mu’jam al-Mufahras li Alfāz Al-Qur’ān. Darul Fikr.

Al-Musthafawi, H. (2016). basyar. Almerja.

Al-Thabari, A. J. bin J. (2009). Jami’ al-Bayan fi Ta’wil al-Quran. Darul Fikr.

Ariana, R. (2020). AL insan, alnas, dan al bashar dalam AL-Quran. Miyah: Jurnal Studi Islam, 16(2), 1–23.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.

Busrizal, B., & Jalwis, J. (2023). Konsep Kata Al-Basyar dan Kandungan Akhlak dalam Al-Qur’an. Proceedings IAIN Kerinci, 1(1), 17–44.

Fahimah, S. (2020). Al-Quran dan Semantik Toshihiko Izutsu. Jurnal Al-Fanar, 3(2), 113–132. https://doi.org/10.33511/alfanar.v3n2.113-132

Husna, R., & Sholehah, W. (2021). Melacak Makna Nusyuz Dalam Al-Qur’an: Analisis Semantik Toshihiko Izutsu. Jurnal Islam Nusantara, 05(1), 131–145. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v5i1.330

Izutsu, T. (1997). Relasi Tuhan Dan Manusia: Pendekatan Semantik Terhadap Alquran. Tiara Wacana.

Izutsu, T. (2003). Relasi Tuhan Dan Manusia. Tiara Wacana.

Maryam, S., & Huda, M. (2022). Penciptaan Manusia Perspektif al-Quran: Kajian Tafsir Tematik Kata al-Insan. Hermeneutik: Jurnal Ilmu Al-Quran Dan Tafsir, 16(2), 341–358. https://doi.org/10.21043/hermeneutik.v16i2.15332

Muhlasin. (2019). KONSEP MANUSIA DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN. Idarotuna: Jurnal Kajian Manajemen Dakwah, 1(2), 46–60.

Sachidin, N. (2020). Tafsir Kontekstual dan Urgensinya Bagi Masyarakat Islam Indonesia. Jurnal El-Hamra (Kependidikan Dan Kemasyarakatan), 5(2), 11.

Shihab, Q. (2017). Tafsir al-Misbah. Lentera Hati.

Sholikha Azzuhriyyah, I., & Achmad Khudori Soleh. (2023). Konsep Manusia Sebagai Al-Basyar Dalam Al-Qur’an. Qolamuna : Jurnal Studi Islam, 8(2), 94–107. https://doi.org/10.55120/qolamuna.v8i2.740

Syafirin, M. (2020). The Meaning of Salat In al-Qur‟an: Semantic Analysis of Toshihiko Izutsu. Alif Lam, Journal of Islamic Studies and Humanites, 1(1), 10–20. https://doi.org/10.36418

Downloads

Published

2023-07-20

How to Cite

Hamdy, M. Z., Huda, M., Ningsih, W. P., & Munirah, M. (2023). Analisis Semantik Toshihiko Izutsu tentang Makna “Basyar” dalam al-Quran dan hubungannya dengan Pendidikan: Kajian Ilmu Dilalah. Al-Wazan: Journal of Arabic Education, 1(2), 129–145. https://doi.org/10.58223/al-wazan.v1i2.71

Issue

Section

Articles
Loading...