Penerapan Metode Qiraah Jahriyah untuk meningkatkan kemampuan membaca di Perguruan Tinggi
DOI:
https://doi.org/10.58223/al-wazan.v3i1.324Keywords:
Reading Aloud, Reading Ability, UniversityAbstract
Reading is one of the language skills that must be mastered by students after listening and speaking skills. Because it is a difficult skill, teachers need appropriate methods and strategies so that students can absorb what is conveyed well. This study aims to apply the steps of the Qiraah Jahriyah Method to improve reading skills in Higher Education. Researchers use an interpretive paradigm with a qualitative approach and a field case study method, data generated through interviews and observations are analyzed with comprehensive data analysis. The results show that the steps of the Qiraah Jahriyah Method to improve reading skills in Higher Education include planning, preparation, implementation and evaluation which enable female students to increase their courage and reading skills effectively
References
Andriana, E., Rokmanah, S., & Husnussyifa, A. (2023). PENERAPAN METODE MEMBACA NYARING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA SISWA KELAS 1 SD NEGERI PURWAKARTA I. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 1134–1143. https://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/2050
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (15th ed.). PT.Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran Bahasa Arab. PT. Raja Grafindo Persada.
As-Shamman, M. A. (2009). at-Taujih fi Tadris al-Lughah al-Arabiyyah. Dar al-Ma’arif.
Ash-Shiniy, M. I. (1984). Al-Mu’ayyinaatu Al-Basharitah Fi Ta’liimi Al-Lughah Al-’Arabiyah. MAthabi’ Al-Maliki.
Erlina, E. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Qira’Ah Terpadu Bagi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 9(2). https://doi.org/10.24042/albayan.v9i2.2242
Hamdy, M. Z. (2020). Pembelajaran Keterampilan Membaca (Maharah Qiraah) Menggunakan Koran Elektrronik (Al-Jaridhah Al-Elektroniyah). Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 11(1), 1–15. https://doi.org/10.36835/syaikhuna.v11i1.3842
Hamdy, M. Z., & Ningsih, W. P. (2022). Media Game Resident Evil 8 - Village dalam Pembelajaran Keterampilan Membaca dan Menulis. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 5(1), 104–124. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v5i01.4037
Ibrahim, A. ’Alim. (1991). al-Muwajjah al-Fanni li Mudarrisii al-Lughah al-Arabiyyah. Dar al-Ma’arif.
Imāmunā, A. N., & Asrāri, I. (2016). Al Madkhal Al Ittisālī wa Tathbīquhū fī Ta’līmi Al Lughatu Al ‘Arabiyyati. 410–417. http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/87
Latief, M. A. (2014). Tanya Jawab Metode Penelitian Pembelajaran Bahasa. UNM.
Mulan, I. Y., & Hasibuan, N. (2024). Analysis of the Implementation of the Qirā’ah Method in Improving Students’ Arabic Text Reading Ability in Arabic Language Subjects at MTs Tahfiz Terpadu Anbata. JUDIKIS: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 7–15. https://jurnal.alfawwaz.org/index.php/judikis/article/view/14%0Ahttps://jurnal.alfawwaz.org/index.php/judikis/article/download/14/12
Nor’ain, Deviana, A. D., Nur, S., & Kausari, A. (2024). Efektivitas Metode Qiro’ah Jahriyyah dalam Meningkatkan Maharah Qiro’ah Kelas VI MI al-Irsyad Patarikan. JoFLLT: Jurnal Ilmiah Jurusan Pendidikan Bahasa, 04(01), 44–54. https://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/jofllt/article/view/8979
Rahardjo, M. (2020a). Metodologi Penelitian Kualitatif untuk ilmu-ilmu Sosial dan Humaniora: dari Teori ke Praktik. Republik Media.
Rahardjo, M. (2020b). Pengantar Metodologi Penelitian. CV Madza Media.
Rahmawati, Bahri, R. B. H., & Paputungan, Z. (2017). Efforts to Improve Reading Skills By Using the Aloud Reading Method in Class XI Students in Madrasah Aliyah Negeri 2 Gorontalo Regency. Al-Kalim: Jurnal …, 1(1), 2588–2593. http://jurnal.daarulqimmah.org/index.php/Alkalim/article/view/9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mohammad Zainal Hamdy, Umniyah Umniyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Al-Wazan: Journal of Arabic Education diterbitkan berdasarkan ketentuan Creative Commons Attribution 4.0 International License / CC BY 4.0 Lisensi ini mengizinkan setiap orang untuk menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun, menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial, selama mereka mencantumkan kredit kepada Penulis atas ciptaan asli.