Analisis Penggunaan Media Pembelajaran “Tusuk Sate” dalam peningkatan Maharah Istima’: Studi Kasus pada Mahasiswi Semester I STAI Darul Ulum Banyuanyar Pamekasan

Analisis Penggunaan Media Pembelajaran “Tusuk Sate” dalam peningkatan Maharah Istima’

Studi Kasus pada Mahasiswi Semester I STAI Darul Ulum Banyuanyar Pamekasan

Authors

  • Jalaludin Faruk Azhari Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Miftahul Ulum Bangkalan
  • Asyhari Zubair Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Khoirul Bariyah STAI Darul Ulum Banyuanyar

DOI:

https://doi.org/10.58223/al-wazan.v1i2.70

Keywords:

Stab Sentence, Maharah Istima', Media

Abstract

This research was conducted to analyze the use of sentence stick learning media to improve maharah istima' as an effort to improve maharah istima' abilities. This study uses a qualitative research approach because the data influencing research results are descriptive, while the type of research used in this research is phenomenology. The results of the research found several findings. First, the selection of sentence stick media is used to improve maharah kalam and vocabulary (mufradat). Second, the application of sentence stick media is effective in increasing maharah istima' and vocabulary (mufradat). Third, the motivation to learn and teach students and educators increases. Fourth, efficient learning time. However, several factors hinder the learning process by utilizing sentence stick media as the results of the following research. First, too much focus on the application of sentence stick media. Second, tools and materials cannot be used in the long term. Third, not all materials can use sentence stick media.

References

Ahmadi, & Aulia Mustika Ilmiani. (2020). Metodologi Pembelajaran Arab (1st ed.). Ruas Media.

Amir Hamah. (2019). Metode Penelitian Kualitatif (1st ed.). Literasi Nusantara.

Amir Hamzah. (2020). Metode Penelitian Fenomenologi (1st ed.). Literasi Nusantara.

Fathoni, M. (2018). PEMBELAJARAN MAHARAH ISTIMA’. Jurnal Ihtimam, 1(1), 199–218. https://doi.org/10.36668/jih.v1i1.162

Furoidah, A. (2020). MEDIA PEMBELAJARAN DAN PERAN PENTINGNYA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Al-Fusha : Arabic Language Education Journal, 2(2), 63–77. https://doi.org/10.36835/alfusha.v2i2.358

Hamdy, M. Z. (2020). Pembelajaran Keterampilan Membaca (Maharah Qiraah) Menggunakan Koran Elektrronik (Al-Jaridhah Al-Elektroniyah). Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 11(1), 1–15. https://doi.org/10.36835/syaikhuna.v11i1.3842

Hamidah, H., & Marsiah, M. (2020). Pembelajaran Maharah Al-Istima’ dengan Memanfaatkan Media Youtube: Problematika dan Solusi. Al-Ta’rib : Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 8(2), 147–160. https://doi.org/10.23971/altarib.v8i2.2282

Hartanto, E. B. (2020). EFEKTIFITAS MEDIA PEMBELAJARAN PANTOMIM UNTUK MENINGKATKAN KEMAHIRAN BERBICARA (MAHARAH KALAM). Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 132–138. https://doi.org/10.35316/lahjah.v1i2.821

Hasan. (2016). BUKU MEDIA MUSIK DAN LAGU DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Dreamedia.

Hasan. (2020). Media Pembelajaran Bahasa Arab Dari Media Jadul Sampai Media Unggul H a s a n (1st ed.). STIQ Amuntai Press.

Hasan, M., Milawati, Mp., Darodjat, Mp., & DrTuti Khairani Harahap, Ma. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN.

Jauhari, Q. A. (2018). Pembelajaran Maharah Istima Di Jurusan PBA UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 3(1 SE-Articles), 129–152.

Komputer, B., Setiadi, S., Pd, M., Marzuq, A., & Rahman Bahtiar, I. (n.d.). MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB.

Kurniati, D., Nopiyanti, N., & Arifa, Z. (2021). Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 133–140. https://doi.org/10.35316/lahjah.v2i2.133-140

Muh Arif, H., Eby Waskito Makalalag, Ma., Editor Hj Munirah, Sp., Pd Penyelaras Bahasa Hasmidar, M., & Tata Letak Muliani, Mp. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab.

Putri, W. N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Madrasah Tsanawiyah. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 1(1), 1. https://doi.org/10.18326/lisania.v1i1.1-16

Saepudin. (2012). Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Arab (1st ed.). TrustMedia Publishing.

Salwa, A. W., Masykuri, M., & Iflah, H. (2021). PENGARUH MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP MAHARAH AL-KITABAH. Lahjah Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 141–144. https://doi.org/10.35316/lahjah.v2i2.141-144

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif,dan R&D (23rd ed.). Alfabeta.

Syamsi Setiadi, dkk. (2020). Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Komputer (Langkah Awal Menyusun Media Pembelajaran Era 4.0) (1st ed.). Media Madani.

Uliyah, A., & Isnawati, Z. (2019). Metode Permainan Edukatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Shaut Al Arabiyyah, 7(1), 31–43. https://doi.org/10.24252/saa.v1i1.9375

Wahab Rosyidi, A., Mamlu, Mp., & Ni, atul. (n.d.). Pembelajaran Bahasa Arab.

Downloads

Published

2023-07-20

How to Cite

Azhari, J. F., Zubair, A., & Bariyah, K. (2023). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran “Tusuk Sate” dalam peningkatan Maharah Istima’: Studi Kasus pada Mahasiswi Semester I STAI Darul Ulum Banyuanyar Pamekasan. Al-Wazan: Journal of Arabic Education, 1(2), 160–178. https://doi.org/10.58223/al-wazan.v1i2.70

Issue

Section

Articles
Loading...