Tantangan dan Peluang Implementasi Kurikulum Merdeka Jurusan Pendidikan Bahasa Arab Universitas Islam Negeri Mataram
DOI:
https://doi.org/10.58223/al-wazan.v2i1.160Keywords:
challange, opportunity, independent curriculumAbstract
The independent curriculum is an improvement in the education system and is implemented through a driving school program to improve the quality of learning in schools. The research method used is qualitative research. Qualitative research is an approach to conducting research that is oriented towards natural phenomena or symptoms. The results of the research are that every opportunity that exists, there are challenges in it, including: a) Readiness of lecturers and staff, b) Complete infrastructure, c) Sufficient funds, d) Different assessments, e) Mastery of learning technology.
References
Ajat Rukajat. (2018). Manajemen Pembelajaran. Deepublish.
Asri, M. (2017). Dinamika Kurikulum Di Indonesia. Modelling: Jurnal Program Studi PGMI, 4(2), 192–202.
Budhi, W., Chaerunisak, U. H., Khasanah, U., Putri, A. T., Dinarsih, D., Fadhya, N. A., Chichhi, C., & Rochmiyati, S. (2022). Tantangan implementasi Merdeka Belajar Kampus Merdeka pada mahasiswa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6(3), 275–284. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/wacanaakademika/article/view/13492
Darlis, A., Sinaga, A. I., Perkasyah, M. F., Sersanawawi, L., & Rahmah, I. (2022). Pendidikan Berbasis Merdeka Belajar. Analytica Islamica, 11(2), 393–394. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/analytica/index
Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 12(3), 236–243. https://doi.org/10.24246/j.js.2022.v12.i3.p236-243
Huda, N. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Al-Tanzim : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 52–75. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v1i2.113
Hudjimartsu, S. A., Prayudyanto, M. N., Permana, S., & Heryansyah, A. (2021). Peluang Dan Tantangan Implementasi Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Mbkm) Di Fakultas Teknik Dan Sains UIKA BOGOR. Educate : Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 58. https://doi.org/10.32832/educate.v7i1.6245
Nafi’ah, J., Faruq, D. J., & Mutmainah, S. (1967). Karakteristik Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka Belajar Di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Mi, 5–24.
Wilman Juniardi, P. N. (2022). Pengertian Peluang Suatu Kejadian Lengkap dengan Jenis dan Contoh Soal. Quipper Blog. https://www.quipper.com/id/blog/mapel/matematika/peluang/#Pengertian_Peluang_Suatu_Kejadian
Zuchri Abdussamad. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. CV. syakir Media Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Dimas Prayana Rizki, Suparmanto Suparmanto, Fatimatuz Zahrah Isdianti, Santika Santika, Nurlinda Adrianti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Al-Wazan: Journal of Arabic Education diterbitkan berdasarkan ketentuan Creative Commons Attribution 4.0 International License / CC BY 4.0 Lisensi ini mengizinkan setiap orang untuk menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun, menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial, selama mereka mencantumkan kredit kepada Penulis atas ciptaan asli.