Pembelajaran Qowaid dengan Metode Ulul Albab

Pembelajaran Qowaid dengan Metode Ulul Albab

Authors

  • Erlina Rahma P Institut Agama Islam Negeri Kediri
  • Hibatin Wafiroh Institut Agama Islam Negeri Kediri
  • Immaa Iyyaanal F Institut Agama Islam Negeri Kediri
  • Orin Saga Institut Agama Islam Negeri Kediri
  • Moh Sholeh Afyuddin Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri

DOI:

https://doi.org/10.58223/al-wazan.v1i2.27

Keywords:

Learning Methods, Grammar, Ulul Albab Method

Abstract

This study aims to find out and explain about qowaid learning using the Ulul Albab method. In this study, the research method used was a descriptive qualitative method, while the data collection technique used observation, interviews, questionnaires, and documentation. The research took a discussion about learning qowaid science because of the importance of this science in learning Arabic, especially to make it easier for someone to be able to read the yellow book and other Arabic essays, so that several quick methods of reading the yellow book were created that were applied in various educational institutions, one of which was the Ulul Albab method used at the Ulul Albab Islamic boarding school in Kediri City,  This method has books that take references from several Nahwu and Shoroof books. So that the guidance between methods and books in the Ulul Albab method is considered effective and can make it easier for students to learn qowaid knowledge

References

Abdurrahman, R. (2020). KONSEP PEMBELAJARAN QAWAID DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBELAJARAN. Ihya Al Arabiyah, 6, 44–53.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif (E. D. Lestari (ed.); 1st ed.). CV. Jejak.

Basri, H., & Mufidah, N. (2021). Analisis Manajeral Pembelajaran Gramatikal Bahasa Arab di Pondok Pesantren Salafiyyah Putra Darul Ulum Pujon, Malang. 2.

Fujiawati, F. S. (2016). Pemahaman konsep kurikulum dan pembelajaran dengan peta konsep bagi mahasiswa pendidikan seni. JPKS: Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, 1(1).

Ghofur, M. A., & Husniah, H. (2022). Metode Muḥāfaẓah Naẓam Jurūmiyyah untuk Memudahkan Baca Kitab Kuning. AL-Fusha: Arabic Language Education Journal, 4(1), 10–16.

Hamdan, M. (2019). Konstruktivisme Pembelajaran Bahasa Arab Komunikatif. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 5(5).

Mardhotillah, F. R., & Malang, U. N. (2021). Gramatikal Bahasa Arab. 53–60.

Masitoh, F. N., & Pradana, R. F. (2020). Metode Pembelajaran Nahwu Dengan Pendekatan Tutor Sebaya. Semnasbama.

Mawardi. (2020). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Nahwu Shorof Di Madrasah Aliyah (Ma) Darul Falah Bendiljati Kulon Sumbergempol Tulungagung.

Nurkholis, N. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Bahasa Arab. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 1(1).

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Restu, M., & Wahyuni, S. (2019). Implementasi Metode Al Miftah Lil Ulum Dalam Membaca Kitab Fathul Qorib Bagi Pemula Di Pondok Pesantren Sidogiri Salafi Kabupaten Pasuruan. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 9(3), 263–272. https://doi.org/10.33367/ji.v9i3.1025

Ridho, U. (2018). Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(01), 19. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1124

Sakho’, M. D. A., & Dkk. (n.d.). Implementasi metode al-fahmu dalam peningkatan qowa>id al-nahwi santri pondok pesantren darul amanah.

Santoso, D., & Ramadhani, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Pengenalan Microdoft Word Di Lpk Sheza Pontianak. Jurnal Teknologi Informasi Dan Pendidikan, 12(1), 106–110. https://doi.org/10.24036/tip.v12i1.188

Setyawan, C. A. (2015). Pembelajaran Qawaid Bahasa Arab Menggunakan Metode Induktif Berbasis Istilah-Istilah Linguistik. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 4(2).

Setyawan, C. E. (2015). Pembelajaran Qawaid Bahasa Arab Menggunakan Metode Induktif Berbasis Istilah-Istilah Linguistik. Al-Manar, 4(2), 81–95. https://doi.org/10.36668/jal.v4i2.54

Downloads

Published

2023-07-20

How to Cite

Rahma P, E., Wafiroh, H., Iyyaanal F, I., Saga, O., & Afyuddin, M. S. (2023). Pembelajaran Qowaid dengan Metode Ulul Albab . Al-Wazan: Journal of Arabic Education, 1(2), 146–159. https://doi.org/10.58223/al-wazan.v1i2.27

Issue

Section

Articles
Loading...