Ferdinand de Saussure's Structuralism Theory and Its Relevance in Arabic Language Learning

Authors

  • Adi Ihsanul Amal Sunan Kalijaga State Islamic University
  • Agung Setiyawan Sunan Kalijaga State Islamic University

DOI:

https://doi.org/10.58223/al-irfan.v7i2.271

Keywords:

Structuralism Theory, Relevance, Arabic

Abstract

Saussure's theory of structuralism provides an important foundation in linguistics, with concepts such as cyclic and diachronic, langue and parole, signifiant and signifié, and syntagmatic and paradigmatic dimensions, which are relevant in Arabic language learning to understand the structure and use of language. The purpose of this study is to find out how relevant Ferdinand de Saussure's theory is in Arabic language learning. The method presented in this research is titled library research. So that the data obtained comes from Ferdinand de Saussure's structuralism theory and Arabic language learning. The results of this study show that the application of Saussure's structuralism theory in Arabic language learning helps students to understand the language system as a whole, enriching their understanding of language structure and contextual language use.

References

Acep, H. (2013). Meteodologi Pembelajaran Bahasa Arab (3rd ed.). Remaja Rosdakarya.

Adiwijaya, D. R. (2011). Semiologi, Strukturalisme, Post-Strukturalisme, Dan Kajian Desain Komunikasi Visual? Humaniora, 2(1), 803–813.

Al-Khuli, M. ’Ali. (1989). Asalib Tadris al-Lughah al-Arabiyyah. Maktabah al-Farazdaq.

Assyifa, U. H., & Taufiq, M. A. (2021). Synchronic and diacronic analysis of the word zauj in the Al Qur’an-analisis sinkronik dan diakronik kata zauj dalam Al Qur’an. Journal of Arabic Language Studies and Teaching (JALSAT), 1(1), 59–74.

Basith, A. (2008). PANDANGAN TAMAM HASSAN TENTANG AMIL DALAM ILMU NAHWU. ADABIYYAT, 7(1), 23–42.

Chaer, A. (2007). Linguistik Umum. Rineka Cipta.

De Saussure, F., & Hidayat, R. S. (1988). Pengantar linguistik umum. Gadjah Mada University Press.

Dozan, W., & Habibi, M. D. (n.d.). Pemikiran Hadis di Indonesia ( Studi Analisis Terhadap Nahdlatul Ulama ).

Ehrmann, J. (1970). Structuralism. Anchor Books, Doubleday & Company, Inc.

Fransisca, T. (2015). Konsep i’rab dalam ilmu nahwu. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 79–100.

Fuadz, N. (2010). Mulakhas Qawaid Al-lughah Al-‘arabiyah,. Dar Ast-staqafah Al-islamiyah.

Hamzah, M., & Ardi, S. (2021). Perbandingan Konsep Linguistik Ferdinand De Saussure dan Abdul Qāhir al-Jurjāni: Kajian Konseptual. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 9(2), 139.

Hasibuan, A. (2015). Perbedaan Teori Linguistik Ferdinand De Saussure Dan Noam Chomsky. Jurnal Metamorfosa, 3(2), 21–25.

Hidayat, N. S. (2012). Problematika pembelajaran bahasa Arab. Jurnal Pemikiran Islam, 37(1).

Husein, S., & Mushonif, M. Z. (2023). PERBANDINGAN TEORI LINGUISTIK FERDINAND DE SAUSSURE DAN NOAM CHOMSKY DAN IMPLIKASINYA DALAM PENGAJARAN BAHASA ARAB DI INDONESIA. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 9(1), 113–125.

Isbah, F. (2023). MEMAHAMI KARAKTERISTIK BAHASA ARAB UNTUK PEMBELAJARAN. Bashrah, 3(01), 1–10.

Jefferson, Ann, D. R. (1987). Modern Literary Theory. B.T. Batsford Ltd.

Keraf, G. (1986). Argumentasi dan Narasi. P.T. Gramedia.

Kridalaksana, H. (2008). Kamus Linguistik (Keempat). Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Lad, R. (1979). Linguistik di Berbagai Budaya. Ganeo.

Lukman, F. (2015). Pendekatan Semiotika dan Penerapannya dalam Teori Asma’Al-Qur’an. Religia, 18(2), 207–226.

Luxemburg, Jan van, Mieke Bal, W. G. W. (1986). Pengantar Ilmu Sastra. P.T. Gramedia.

Manshur, F. M. (2019). Kajian teori formalisme dan strukturalisme. SASDAYA: Gadjah Mada Journal of Humanities, 3(1), 79–93.

Mujahid, A. (2019). Makna Sinkronik-Diakronik Kata ‘Usr Dan Yusr Dalam Surat Al-Insyirāh. Religia, 22(1), 97–114.

Muwaffa, R. (2021). Analaisis Struturalisme Ferdinand De Saussure Pada Puisi الأم Karya Kahlil Gibran. A Jamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 10(1), 47–63.

Nashoih, A. K. (2018). Konsep Aliran Strukturalisme Dalam Gramatika Bahasa Arab. Al-Lahjah, 1(2), 57–71.

Parera, J. D. (1991). Kajian linguistik umum historis komparatif dan tipologi struktural. Erlangga.

Permata, B. A. (2015). Teori generatif-transformatif Noam Chomsky dan relevansinya dalam pembelajaran bahasa Arab. EMPIRISMA: Jurnal Pemikiran Dan Kebudayaan Islam, 24(2).

Puspitasari, Y. (2019). Analisis penerapan linguistik struktural dalam buku teks bahasa Indonesia tingkat SMP/Mts kelas VI. Lingua: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 15(2), 125–134.

Rene Wellek dan Austin Warren. (n.d.). Theory of Literature,. Harcourt Brance and World.

Ridlo, U. (2015). Bahasa Arab dalam pusaran arus globalisasi: Antara pesismisme dan optimisme. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 1(2).

Sam, Z. (2016). Metode Pembelajaran Bahasa Arab. NUKHBATUL’ULUM: Jurnal Bidang Kajian Islam, 2(1), 206–220.

Sangidu. (2018). Strukturalisme Dalam Sastra Arab (Teori dan Aplikasinya). Gadjah Mada University Press.

Saussure, F. de. (1983). Course in General Linguistics, trans. Open Court Classics.

Scholes, R. (1977). Structuralism in Literature, An Introduction. Yale University Press.

Syah, I. J. (2019). Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Asing Terhadap Anak Usia Dini. JCE (Journal of Childhood Education), 2(1).

Syukri, M. (2019). Analysis Dikotomi Persfektif Ferdinand de Saussure serta Ervin Goffman Dalam Kajian Strukturalisme dan Positivisme pragmatik. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Keguruan, 4(2), 53–62.

Tarigan, V., & Ariani, D. W. (2015). Empirical study relations job satisfaction, organizational commitment, and turnover intention. Advances in Management and Applied Economics, 5(2), 21.

Tungkagi, F. M., Ali, I., & Kasan, Y. (2022). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab pada Mahasiswa Lulusan Non-Madrasah di Prodi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Sultan Amai Gorontalo. Al-Fakkaar, 3(1), 1–16.

Untung, M., & Ta’rifin, A. (2019). Metodologi Penelitian: Teori dan praktik riset pendidikan dan sosial. Litera.

Wibawa, M., & Natalia, R. P. (2021). ANALISIS SEMIOTIKA STRUKTURALISME FERDINAND DE SAUSSURE PADA FILM" BERPAYUNG RINDU". VCoDe: Visual Communication Design Journal, 1(1), 1–16.

Widiantana, I. K., & Putrayasa, I. B. (2023). Telaah Diakronik Bahasa Bali. Linguistik Indonesia, 41(1), 133–146.

Downloads

Published

2024-10-01

How to Cite

Amal, A. I., & Setiyawan, A. (2024). Ferdinand de Saussure’s Structuralism Theory and Its Relevance in Arabic Language Learning. Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 7(2), 259–281. https://doi.org/10.58223/al-irfan.v7i2.271

Issue

Section

Articles