Visual Memory and Vocabulary Growth: The Use of Flashcards in Arabic Language Learning

Authors

  • Siti Dzulfirda Nivea Cholis Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Syafi'i Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.58223/al-irfan.v8i2.556

Keywords:

Arabic Vocabulary, Flashcard, Arabic Language Learning

Abstract

This study examines the impact of flashcard use on enhancing Arabic vocabulary mastery among tenth-grade students of MAN 1 Lamongan. The research was motivated by the persistent difficulty students face in acquiring sufficient vocabulary, which limits their ability to comprehend texts, construct sentences, and express ideas effectively. Employing a quantitative approach with a quasi-experimental one-group pretest–posttest design, the study involved 33 participants. Data were collected through vocabulary tests administered before and after the intervention, during which flashcards were integrated as the main instructional tool. The findings revealed a substantial improvement in students’ performance, as the mean score increased from 43.33 in the pretest to 66.06 in the posttest. A paired-sample t-test confirmed the statistical significance of the gain at both the 5% and 1% levels. Beyond quantitative results, students also showed stronger contextual understanding and greater motivation to engage in learning. These findings highlight that flashcards are not only effective in strengthening vocabulary retention but also in fostering a more interactive and stimulating learning environment

References

Ahmadi, M., Situbondo, U. I., Timur, J., Timur, J., Skills, M. K., Arab, B., & Kitabah, M. (2025). Interaksi pembelajaran dan pengaruhnya terhadap kemampuan maharah kitabah bahasa arab 12. 6(1), 55–67. https://doi.org/10.35316/lahjah.v6i1.55-67

Amaliyah, F., & Kusferiyanto, B. (2023). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Bahasa Arab Pada Peserta Didik Kelas B Paud Saqu Sumenep. Jilbap, 01(01), 1–13.

Arifah, B., Fitri, T., Fikri, S., & Hidayat, H. (2025). BAHASA , PENDIDIKAN , DAN AGAMA DALAM PEMBELAJARAN. 6(1), 38–54. https://doi.org/10.35316/lahjah.v6i1.38-54

Asrul, Ananda, R., & Rosinta. (2014). Evaluasi Pembajalaran. In Ciptapustaka Media.

Gunawan, G. (2019). Hubungan Penguasaan Kosakata Dengan Kemampuan Menulis Puisi Pada Siswa Kelas X IIS SMA Negeri 1 Cigudeg Bogor. El Banar : Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 36–43. https://doi.org/10.54125/elbanar.v2i1.25

Hafidzoh Rahman, N., Mayasari, A., Arifudin, O., & Wahyu Ningsih, I. (2021). PENGARUH MEDIA FLASHCARD DALAM MENINGKATKAN DAYA INGAT SISWA PADA MATERI MUFRODAT BAHASA ARAB. Jurnal Tahsinia, 2(2), 99–106. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.296

Jamroh, N. M. B., & Nisa, K. (2021). Implementasi Metode Drill Dalam Meningkatkan Hafalan Kosakata Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah Al Amiriyyah Blokagung Banyuwangi. TADRIS AL-ARABIYAT: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab, 1(02), 317–333. https://doi.org/10.30739/arabiyat.v1i02.1405

Jumriana. (2019). Penerapan Media Kartu Bergambar Dalam Penguasaan Kosakata (Mufradât) Bahasa Arab Kelas Vii Mts. Bhayangkara Makassar. Jurnal Fakultas Bahasa Dan Sastra, 1(2), 1–12.

Khoiroh, H. H., Khoiroh, atul, Bahruddin, U., Mahmudah, U., Adolph, R., Anah, S., Wassalwa, A., Khoiroh, H. H., Anah, S., Wassalwa, A., Almannah Wassalwa, Hani’atul Khoiroh, Shofwatul Fu’adah, Amirul Mukminin, Husnul Fuadatun Nisa’, Hani’atul Khoiroh, Dzakiyatul Fuaidah, & Khoiroh, H. H. (2024). Penerapan Metode Qowaid dan Tarjamah terhadap Keterampilan Membaca bagi Siswa Kelas IV MI Hidayatul Ulum Benjeng Gresik. JEET: Journal of English Education and Technology, 08(1), 183–199. https://doi.org/10.35316/lahjah.v6i1.116-132

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8

Nasution, I. D. N., & Setiawan, H. R. (2024). Penerapan media flash card dalam peningkatan penguasaan kosakata bahasa Arab peserta didik di Rumah Belajar Madani Yakesma. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 6(9), 4386.

Nurhafizah, N., & Latuconsina, S. N. (2021). Penggunaan Media Flashcard untuk Meningkatkan Penguasaan Mufradat Bahasa Arab Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Mambi Kabupaten Mamasa. Al-Fashahah: Journal of Arabic Education, Linguistics, and Literature, 1(1), 93. https://doi.org/10.59562/al-fashahah.v1i1.16344

Qibtiyah, M., & Walfajri, W. (2020). Pengajaran Bahasa Arab Menggunakan Media Gambar Bergerak Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 22(01), 71. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v22i01.2076

Subur, S. (2021). Pembelajaran Kosakata Arab pada Siswa Madrasah Aliyah di Kabupaten Banyumas. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 26(1), 111–123. https://doi.org/10.24090/insania.v26i1.4666

Sugiyono. (2014). Metode penelitian pendidikan : pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D / Sugiyono. Alfabeta.

Ulum, N. (2022). Penggunaan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Kemampuan Menghafal Kosa Kata Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah Riyadhul Qori’in Jember. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Aswaja, 7(1), 31–43. https://doi.org/10.56013/jpka.v7i1.1067

Umroh, I. L. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Flash Card Terhadap Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab (Study Eksperimen Terhadap Siswa Kelas 1 Sd Negeri Tlogorejo Sukodadi Lamongan). Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 6(1), 39–58.

Zulaiha, S. (2016). Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL) dan Implementasinya dalam Rencana Pembelajaran PAI MI. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 1(01), 41–60.

Downloads

Published

2025-10-15

How to Cite

Cholis, S. D. N., & Syafi'i, S. (2025). Visual Memory and Vocabulary Growth: The Use of Flashcards in Arabic Language Learning. Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 8(2), 506–526. https://doi.org/10.58223/al-irfan.v8i2.556

Issue

Section

Articles